logga Sjölust
Medlemsblad för Väster Mälarkretsen, Svenska Kryssarklubben årgång 13    nr 3   september 2008

Ordf Vid rorkulten
Vilket väder, vilken sommar! En period är det så varmt att folk inte orkar göra någonting. En period står nederbördsrekorden som spön i backen. Genomsnittet får väl ändå anses bra. Det finns fortfarande en del av båtsäsongen kvar med båtturer i höstfärger men landsättningen närmar sig.

Närmast på programmet står traditionsenligt höststädning med höstfest i kretshamnen.

Efter årsmötet får vi ställa in oss på aktiviteter på land, som inspiration och förberedelser till nästa sommar.

71 % av jordens yta är täckt av vatten!

signatur

onsdag 8 oktober kl 19

Samlingssalen, Skäraton
Välljärnsgatan 490, Västerås

(Se hemsidan för vägbeskrivning.)

Efter avslutade förhandlingar bjuder kretsen på öl & macka.
Anmälan senast 1 oktober till:
Kjell & Birgitta Björk
021 - 35 70 75
e-post:

Dagordning för Årsmöte
1. Val av ordförande att leda förhandlingarna.
2. Val av sekreterare att föra årsmötets protokoll.
3. Upprättande av röstlängd.
4. Fråga om mötet är utlyst enligt kretsens stadgar.
5. Val av två kretsmedlemmar som jämte mötesordförande skall justera mötets protokoll, tillika rösträknare.
6. Styrelsens verksamhetsberättelse och ekonomiska rapport för det gångna verksamhetsåret.
7. Revisorernas rapport.
8. Beslut med anledning av den ekonomiska rapporten.
9. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
10. Val av kretsordförande, ledamöter och ersättare i kretsstyrelsen enligt § 5 i kretsens stadgar.
11. Val av revisor och ersättare enligt § 5 i kretsens stadgar.
12. Val av kretsens representant samt ersättare enligt § 17 i SXK:s stadgar.
13. Val av valberedning enligt § 8 i kretsens stadgar.
14. Av kretsmedlemmar väckta förslag enligt § 7 i kretsens stadgar.
15. Verksamhetsplan och budget för nästkommande verksamhetsår.
16. Fastställande av kretsavgifter.

(sida 2)
VÄSTER MÄLARKRETSENS ÅLANDSESKADER JULI 2008

Deltagande båtar: Dream, Bengt-Åke och Birgitta Wennergren, Fifty-fifty, Bosse och Eva Gustavsson, Krutan, Ingvar Jonsson och Lena Jansson, Molina, Sune Stenholm och Birgit Lindskog samt Moster Belle, Kjell och Birgitta Björk.

Måndag 30 juni
Vi skulle sammanträffa med eskaderdeltagarna klockan sex i Granhamn. Vi tankade vid ettiden i Furusund och när vi lämnade bryggan och kommit cirka två båtlängder från bryggan står vi still. Kjell kastar snabbt ankare. Propellerhaveri! Kan ordnas på varv på onsdag! Meddelade detta till granhamnsgänget. Efter skepparmöte beslutade de att segla över på tisdag och vänta in oss i Rödhamn.

Tisdag 1 juli
Efter lunch kryssade vi till Östernäs båtvarv i god vind. Det enda som gällde var kontant betalning, så det blev bestämt att vi skulle följa med ägaren in till Norrtälje nästa dag för att ordna pengar.

Efter en skogspromenad åt vi middag, njöt av den vackra kvällen och Kjell musicerade.

Onsdag 2 juli

Fixade pengar i Norrtälje. Under tiden hade personalen monterat den nya propellern. Moster Belle stod kvar på land när vi kom fram. Det visade sig att det inte var felmontering utan materialfel som lett till navsläpp.

Vid 15.30 avgick vi mot Rödhamn. Det var dålig vind och det mesta av överfarten gjordes för motor. Vi kom fram kvart över tolv svensk tid. På Åland var klockan kvart över ett. Det hade blivit något mörkt och vi var mycket tacksamma över det mottagande vi fick av de väntande eskaderdeltagarna Eva, Bosse, Birgitta, Bengt-Åke, Birgit, Sune, Lena och Ingvar. När vi närmades oss bryggan gav de oss en hjälp av sina ficklampor. Efter en halv timmes berättelser om öden och äventyr kröp alla till kojs.

Torsdag 3 juli

Vi startade halv elva. Dagens mål var Degerby på Föglö. Idag hade vi gott om vind och solsken. Det blev en tuff kryssning. Väl framme i Degerby fick eskadergänget bra platser vid bryggan.

Alla var intresserade av att bada bastu. Öppettid: 18-19. Eftersom vi även avsåg att äta middag på restaurangen som stängde klockan nio frågade vi om det var möjligt att bastun kunde öppna redan klockan fem. Nej, det skulle bli för dyrt. OK, då fick det bli bastu klockan sex och bokat middagsbord till klockan halv åtta. Vi blev både förvånade och förbannade när vi kom till bastun klockan sex och den inte varm. Att bastun öppnade klockan sex innebar även att värmen sattes på då. Mycket dåligt skött av gästhamnen!

Före middagen samlades vi och firade den nu fulltaliga eskadern med champange. Restaurangen Seagull hade en utmärkt buffé med fisk och skaldjursrätter. En buffé som krävde en promenad i den vackra aftonen.

För oss dök många minnen upp från det år, för drygt trettio år sedan, då vi bodde på Föglö.

Fredag 4 juli
Kraftig nordanvind. Inte så bra med tanke på att vår plan var att segla norr om Åland. Hamnen i Seglinge var mycket mysig och hade en fullständigt fantastisk hamnvärd som månade om sina båtgäster. Bland annat erbjöd hon skjuts till eller från affären med den taxi hon körde, när hon inte var nere vid hamnen eller hemma i byn.

Långbord med sång och prat till småtimmarna. Med den åländska tiden var kvällarna och nätterna ljusare, som vid midsommartid i Sverige. Härligt!

Lördag 5 juli
Nordanvind 10-13 m/sek. Beslutade att ta en liggedag. Detta med tanke på vindstyrkan och att det skulle vara visfestival på grannön med bland annat Åsa Jinder. Vi enades om att inte fullfölja den plan som fanns för eskadern. Vi hade tänkt på alternativhamnar men vi hade inte gjort en helt alternativ route. Nu bestämde vi att följande hamnar skulle bli Sottunga, Kastellholm, Mariehamn och Kärringsund innan överfarten till Grisslehamn.
(sida 3)

Samtliga passade på att ta en promenad på Seglinge i tillfälliga grupperingar eller båtvis.

Även dagens middag åts gemensamt vid långbord. Därefter tog vi färjan, 10 minuter, till Enklinge. Efter en kort promenad kom vi till deras lilla festplats. Det var bra artister, men ack så kallt även om solen lyste på festplatsen. När Åsa Jinder hade sitt framträdande vid niotiden hade hon nästan problem att spela på sin nyckelharpa. Trots kylan var det en upplevelse att sitta i den åländska kvällen och lyssna på kvällens artister.

Lena som skadat sig i foten under dagen hade lite problem när hon skulle gå till färjan. Så när vi kom till småbåtshamnen tog vi en transport kärra och gick Lena och Ingvar till mötes för att Lena skulle få skjuts från färjan till båten. Det blev en rolig grej mitt i sommarnatten.

Söndag 6 juli
Det blev en lugn och kort segling till Sottunga. Det blev nästan en chock att komma till Sottunga efter den mysiga hamnen på Seglinge. Här kändes det mycket opersonligt och nästan övergivet.

Efter lunch blev det en promenad längs vägen mot byn. Kyrkan som låg nära hamnen var tyvärr låst. En bit längre bort hittade vi en övergiven stugby. Man undrar när och hur länge den varit i bruk. Hur tänkte man nar man byggde en stugby i skogen ganska långt från vattnet? Det gav hur som helst en obehaglig känsla med denna spökby. När vi bodde på Föglö hittade vi också en samling hus, bondby, ute vid havet. Där kunde man dock tänka sig att befolkningen emigrerat till Amerika eller möjligen Sverige.

Här på Sottunga kunde vi inte sitta vid ett och samma långbord, utan det fick bli två bord. Efter middagen hade vi en övning i att kasta lina till Kjell som skulle föreställas stå på en brygga och ta emot linan från en båt med motorfel. Det blev verkligen en uppvisning i olika kaststilar. De som nådde ända fram till Kjell fick en liten sommarsnapsflaska i pris.

Måndag 7 juli
Dagens segling gick till Kastellholm. Tyvärr regnade det när vi kom fram, vilket gjorde att vi inte tog någon promenad i omgivningarna eller till Kastellholms slottsruin. (Slottet var Ålands administrativa centrum fram till 1634) Det blev istället samling på Fifty-Fifty före middag i de egna båtarna.

Här ingick bastu i hamnavgiften. Med tanke på vädret var det skönt att ta en bastu. Efter middag i respektive båt träffades vi i Molinas sittbrunn under sittbrunnstältet.

Tisdag 8 juli
Dagens slutmål är Österhamnen i Mariehamn. Vi seglar nästan ända fram till Lemströms kanal. Tar dock ner seglen när vi ser att om vi går sista biten för motor istället, kommer vi att hinna med den broöppning som är på gång. Detta tack vare att det var så många som gick igenom. Det tar sin tid eftersom det inte är så lätt att mötas i den 350 meter långa kanalen. Bron öppnar en gång i timmen så det var skönt att slippa ligga och vänta till nästa broöppning. Sista biten in till Mariehamn blev det batteriladdning.

I Mariehamn fick alla platser vid samma brygga. Solen sken och det blev stadspromenad för samtliga. Vi köpte färsk lax till middagsmat. Jättegott. På kvällen gick hela gänget på lokal och tog en öl. När vi kom tillbaka till hamnen var det dans till levande orkester. Detta kunde vi inte motstå!

Onsdag 9 juli
Nu skulle vi segla till Kärringsund. Det innebar att vi först måste segla söderut och därefter norrut. När vi seglat i flera timmar var vi i tillbaka till Mariehamn men på den västra sidan. Vinden var bra. Till att börja med hade vi solsken, sen blev det mulet och slutligen kom det regn och mycket kraftig vind. Vi kände att vi inte ville ta fram vindmätaren när det blåste upp rejält när vi nästan var framme i Kärringsund. Vi revade i tid och minskade även på förseglet och fortsatte att kryssa i regn och blåst. Det var mycket skönt att komma i hamn. Det var ont om platser inne i hamnen men vi blev vägledda av en hamnvärd i motorbåt. Kaffe och kaka på Dream. Eskaderledningen bidrog med apelsinlikör.

Torsdag 10 juli
Kraftig vind och rejäla vågor på Ålands hav. Vi fick göra ett slag, för att inte segla på fyren Solovjeva mitt i havet. I Grisslehamn satt Lennart Jansson på en sten och fotograferade inkommande eskaderbåtar. Det var roligt att Ingrid och Lennart, som deltagit i alla tidigare eskadrar, kunde ansluta vid vårt slutmål. Eskadern avslutades med champagne och snittar vid paret Janssons husvagn följt av gemensam middag på restaurang.

Kjell & Birgitta

Årets sista nummer av Sjölust utkommer 30/10

(sida 4)
Höststädning i kretshamnen
Lördag 13 september ca kl 10
Dags att göra höstfint i kretshamnen.
Alla är hjärtligt välkomna.
Hamn och Farled bjuder på sillunch.
Ingen föranmälan – vi ses på bryggan
under förmiddagen.
Om frågor kontakta Ingvar
021 – 80 33 77

Höstfest i kretshamnen
Lördag 13 september kl 18
Som avslutning av säsongen bjuder kretsen på
en fördrink. Ca kl 19 sätter vi oss till bords i
partytältet för middag. Mat och dricka står du
själv för. Kretsen bjuder på en liten ostbricka
som dessert.
Ingen föranmälan – Ev. frågor, kontakta Ingvar
021 – 803377

repet

Kalendarium 2008

13-14/9 Höststädning med bryggfest på Kretsbryggan.
8/10Årsmöte.

Tel bost. 0221 - 105 50

Arne
Arne Ljungdahl

Lösenordet till vår hemsida www.sxk.se/kretsar/vma/:
(visas naturligtvis inte här på hemsidan!!!)